onsdag 14. januar 2009

Tanker

Mange tanker svirrer nå siden det nærmer seg at vi får en ny baby i huset. Hvem er denne personen? Hvordan blir hun? Vi ser det som en selvfølge at hun skal følge søsteren i utvikling og at denne nye personen går på de samme “triksene” vi allerede har innebygd til søstera. Hvordan blir det for Thea å bli storesøster? Hvordan vil hun takle det å dele mammaen sin så veldig med dette nye mennesket?

Jeg husker veldig godt fortsatt hvordan det var da jeg gikk med Thea. Jeg sugde til meg alt jeg greide av informasjon på nettet om graviditet, svangerskap og fødsel. Gikk med tanker om hvordan det skulle bli å bli mamma for første gang. Det at det som kom ut faktisk skulle bli ett menneske med tanker og følelser tenkte jeg ikke mye på. Jeg var veldig belest på alt som hadde med alt før babyen skulle komme å gjøre. Men når babyen faktisk var der, var jeg litt blank. Skal innrømme det. Hva nå? Hvordan skal vi takle at babyen gråter hele natta? Når skal man dra til legen med barnet? Er det vanlig at barnet har feber? Hvordan vet man at babyen er sulten? Trøtt? Har vondt noe sted? Hvor lenge skal babyen suge på puppen før den er tom for melk? Hjelpes så uvitende jeg var.. Hehe, men det er jo rart hvor mye man instinktivt bare klarer.
Nå derimot er det litt verre. Ikke det at jeg ikke er like glad i dette barnet som jeg var i Thea da hun lå i magen min, men jeg har liksom ikke like mye tid til å tenke på babyen så mye. Husker nesten ikke hvor langt jeg er kommet i svangerskapet og registrerer knapt at magen vokser. Fødselen ser jeg på som ett nødvendig onde og gruer meg egentlig ikke så veldig. Vet jo at jeg må igjennom det uansett. Er vel litt mer fokusert på hvordan jeg praktisk sett skal gjøre alt mulig i sommer når Thea har sommerferie for eksempel. Er vel også litt småbekymret for om ungen skal være mye våken om natta, og når babyen endelig har sovnet så begynner storesøstera… Noen ganger tenker jeg også at det kunne vært greit om babyen bare hadde blitt i magen i ca 8 måneder til, så jeg hadde vært helt klar når den endelig skal komme. Synes tiden går så fort nå og får litt hetta med tanke på at jeg blir to-barns mor om ca 4 måneder.

Men selvfølgelig, babyen (som for så vidt enda ikke har fått navn…) er veldig ønsket altså selv om jeg heller leser Cosmo, Elle eller andre blader enn svangerskapsboka denne gangen…

2 kommentarer:

  1. Det er helt vanlig å tenke slik kjære deg. Det kommer til å bli helt fantastisk. Lover deg det:) Nå har du virkelig fått "øvd" deg på lille Thea så neste gang blir det enda enklere. Men jeg skjønner godt at hodet ditt er fyllt av tanker.. Men jeg vet at du kommer til å bli en super 2-barns mor!!!! Stor klem. Savner deg veldig om dagen. Vi må få til å sees om ikke så alt for lenge!

    SvarSlett
  2. Helt enig snuppa :) Det er jo mye som skjer i 2009 både her og der:D Stooor klem!

    SvarSlett