fredag 2. januar 2009

Lakenskrekk

Sliter veldig med lilletrollet for tida. Denne jula har virkelig ødelagt hennes søvnrytme og rutiner fullstendig. Nå kan hun hyle og hikste seg gjennomsvett i senga før det bløte morshjertet mitt bare ikke klarer å høre på henne mer. Typisk kveld for oss nå for tiden:

Jeg: Thea, nå tror jeg baby, kose og kokka har lyst å legge seg
Thea: Nei!
Jeg: Joda, baby er trøtt nå
Thea: Nei!
Jeg: Vet du hva, mamma skal lage en flaske med varm melk og honning til deg som du kan ta med deg i senga.
Thea: mhm *nikker bekreftende*
Jeg: *sukker tilfreds* (går og varmer opp flaske m/melk i mikroen - ja jeg vet man ikke skal gjøre det...)
Jeg: Lille venn, først må vi pusse små tennene da. Det er jo så gøy *stemmen går i fistel og er super positiv*
Thea: ja, natta pappa
Jeg: pusser tennene på henne med bittelitt motstand
Jeg: Sånn vennen, så flink du var til å holde tannbørsten selv. Du er virkelig superflink og jeg er så stolt av hvor stor og flink jente du er.
Thea: *smiler*
Jeg: Sånn, nå venter senga di her på deg. Se, her ligger allerede baby og venter
Thea: Neeei, neeehhheeeiiii, uuuuææææææ
Jeg: Joda, du som er så flink *fortsatt med en lys og superhyggelig pedagogisk stemme som er rolig og ikke full av angst i det hele tatt...*
Thea: *sutter fornøyd på flasken sin*
Jeg: *Synger nattasang, tenner nattlys og går stille ut*

Nå begynner bråket for alvor. Hun begynner å hyle, gråte, hikste, rope, ja- you name it! Jeg har prøvd å trøstet, tatt opp, lest for, sunget for, bysset, fått komme opp for å bli litt mer trøtt osv, men ingenting av det har hjulpet. I kveld derimot satte jeg hardt mot hardt og bestemte meg for å være mer sta og bestemt enn henne. Jeg kjørte Ferber metoden (tror jeg den heter) der man lar ungen gråte i 5 min første gang - går inn, legger ungen bestemt ned og sier bare rolig nå er det natt. Neste gang 10 minutter... gjenta samme prosedyre, så fortsetter man (eller jeg iallefall) med 10 minutters intervaller til ungen sovner. Ja, hun sovna til slutt av utmattelse og jeg var ikke fornøyd akkurat. Men hva skal jeg gjøre da? Det er sannelig vanskelig det her. Kunne ønske ungene kom med en bruksanvisning der man hadde fasit svar på alt om den aktuelle ungen i de forskjellige aldrene. Tenk så praktisk. Jeg er jo spent på om denne metoden funker på henne nå siden hun tydeligvis plutselig har fått angst mot å legge seg. Det har jo aldri vært noe problem med henne før, så jeg kjenner det er litt frustrerende. Jeg får vel kjøre på med dette noen kvelder tenker jeg. Får håpe det går over. Hun er jo så trøtt før hun legger seg så det er jo ikke det som er problemet heller. Jeg tror nok at denne jenta vil gi meg mye hodebry og grå hår i årene fremover. Det er vel bare å forberede seg;)

3 kommentarer:

  1. tror du er en kjempeflink mamma jeg, selv om oppgaven sikkert av og til er tøff

    hold ut og er stolt av at du klarer å være bestemt mot et sånt søtt lite vesen (vel.. større og større da)

    SvarSlett
  2. Lykke til !!! Det er nok bare i perioder at de er slik. Nå sier Malin. "Tante kan du legge meg?" Helt fantastisk. Hun sier og. "nå har vi lest nok". "Nå kan vi slå av lyset"osv... hehe moro. Hun blir fire i mars. Lykke til igjen...

    SvarSlett
  3. Så gode dere er. Det er vel bare å være tålmodig ja.. Ikke helt lett bestandig,men det er jo verd det :)

    SvarSlett